Smaraldul Racoșului și Pădurea Bogății

Dragă Lacul de Smarald,

Auzisem de curând că undeva pe lângă orașul meu natal Brașov, în Munții Măcin, stă încă nedescoperit un smarald lichid numit – Lacul de Smarald. Urmărind firul acestor povești am decis într-o zi de vineri seară să apelăm la prietenul nostru Google Maps și să trecem direct la fapte, în următoarea zi. Cu astfel de gânduri am plecat în căutarea ta într-o zi de sâmbătă, având imprimate în minte doar câteva imagini cu tine.

Drumul de la Brașov la Racoș, o distanță de aproximativ 60 de km, nu este deloc plictisitor fiindcă este însoțit de-a lungul lui de mai multe localități precum Feldioara, Rotbav, Măieruș sau Hoghiz, al căror cetăți și biserici fortificate își înclină parcă turlele către călători pentru a-i saluta.

Așa cum cetatea dacică din localitatea Racoș (zonă folosită de către Decebal precum baza militară, în anul 106) își salută sfios și ea trecătorii. Și casele din vremurile vechi pe care le poți vedea cu ușurință, îți atrag privirea mai ales dacă ești pasionat de istorie, arhitectură și design.

Biserica Sanpetru

Casa Racos Brasov

Dar așa cum era de așteptat, traseul până la destinație nu a fost respectat în întregime deoarece drumurile forestiere și cele de țară al căror nume nu le știm ne atrăgeau mult mai mult. Ca de obicei. Astfel că am lăsat asfaltul în spate și ne-am trezit pe lângă păduri bogate în culori de toamnă, lacuri cu apă stălucitoare și râuri limpezi. Prin urmare drumul inițial de oră a luat alte dimensiuni temporale și l-am transformat într-unul de câteva ceasuri bune.

Pădurea Bogății a fost prima pe care am întâlnit-o în calea noastră.

Acest peisaj pitoresc ce te învecinează este o zonă naturală încadrată în bioregiunea alpină centrală a Munților Perșani și păzește mai multe specii de floră spontană protejând totodată și o gamă diversă de faună sălbatică. Din păcate noi am putut să ne bucurăm doar de marginea pădurii deoarece cu cât înaintai în mijlocul ei, drumul devenea din ce în ce mai inaccesibil pentru F650GS-ul nostru, dar cei pasionați de drumețiile cu bicicleta se pot îndrăgosti cu adevărat de acest loc.

Din Pădurea Bogății am plecat mai bucuroși și mai energici către tine, dragă Lacul de Smarald, și ne-am continuat ușor drumul clătindu-ne ochii cu alte imagini demne de un tablou.

Lacul Baraolt

Raul Olt

Drum Baraolt

Drum

Am ajuns astfel la coloane de bazalt de la Racoș ce se regăsesc la câteva minute de tine conform tăblițelor ruginite de fier. Aceste coloane s-au format în cadrul erupțiilor vulcanice atunci când lava a fost eliminată sub forma unor prelingeri și astfel au ajuns la diferite forme, ținându-se cont și de compoziția minerală a rocii și de procesul de răcire al lavei. Aceste forme hexagonale pot atinge înălțimi de până la 15 metri și au o vechime de peste un milion și jumătate de ani.

Coloanele de bazalt - Racos

După ce am parcurs cei aproximativ 500 metri distanță de la coloanele de bazalt, te-am găsit în cele din urmă, smaraldul Racoșului, într-o veche carieră de bazalt. Având un diametru de 400 metri și o adancime medie de aproape 10 metri, culoarea ta verzuie reflectă cu adevărat frumusețea unei pietre prețioase.

Apoi ne-ai trimis către minunatul vulcan roșiatic din apropiere, unde flora încă își spune cuvântul în ciuda exploatării zgurei vulcanice. Totodată se spune că zona respectivă are cel mai tânăr sol din Munţii Carpați, asemănător cu Delta Dunării, formând astfel cele mai noi roci din Carpații românești.

Vulcanul de la Racos

Însă pentru că noapte își intra în drepturi mai repede decât ne așteptam, am decis să ne îndepărtăm de tine și să o luam spre Brașov cu gândul că vom mai reveni deoarece mai sunt multe locuri de vizitat în zona ta, nu înainte de a ne mai saluta încă o dată cu localitatea Racoș.

Racos - Brasov

traseu motocicleta

Traseu motocicleta

Atunci când amintirile nu mai sunt în cea mai bună formă a lor, cuvintele și fotografiile te ajută să retrăiești momentele din trecut. Eu vreau doar să mă asigur că fiecare clipă va rămâne întipărită atât în suflet, cât și în acest Jurnal în mișcare.